Monday 22 May 2017


Di sini saya akan kongsikan serba sedikit berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan.

Bagaimana cara mengurus keselamatan dan kesihatan di tempat kerja?

Mengurus keselamatan dan kesihatan di tempat kerja agak berbeza dengan mengurus aspek perniagaan lain. Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP) memerlukan komitmen penunya perniagaan atau majikan untuk melakukan 3 langkah di bawah :

i.
Pernyataan Dasar KKP
ii.
Perancangan termasuk pelaksanaan HIRARC, latihan, arahan dan audit
ii.
Tindakan pembaikan

Apa jenis penyataan dasar yang diperlukan bagi aspek keselamatan dan kesihatan?

Penyataan dasar keselamatan dan kesihatan adalah satu penyataan secara bertulis yang menyatakan dengan ringkas komitmen berikut :
·Majikan untuk menyediakan keselamatan, kesihatan dan kebajikan kepada pekerja semasa bekerja melalui peraturan dan prosedur yang ditetapkan.
·Pihak pekerja untuk mematuhi prosedur kerja dan peraturan untuk memastikan keselamatan diri sendiri
Ia perlu diletakkan di tempat yang boleh dilihat oleh para pekerja.

Bagaimanakah majikan boleh mengurus aspek keselamatan dan kesihatan tempat kerja dengan mudah?

Majikan boleh mulakan dengan melakukan aktiviti mengenalpasti hazad/bahaya bagi semua proses kerja. Selepas itu, majikan perlu melakukan penaksiran bagi setiap risiko yang dikenalpasti dan mengambil tindakan yang sepatutnya untuk mengawal risiko berkenaan. Proses ini dinamakan HIRARC

Adakah saya mempunyai kaitan dengan keselamatan dan kesihatan pekerjaan?

Ya. Semua "orang yang sedang bekerja" di dalam sektor Pengilangan; Perlombongan dan Penguarian; Pembinaan; Pertanian; Perhutanan dan Perikanan; Utiliti; Pengangkutan; Penyimpanan dan Komunikasi; Perdagangan Borong dan Runcit; Hotel dan Restoran; Kewangan, Insurans, Harta Tanah dan Perkhidmatan Perniagaan, Perkhidmatan Awam dan Berkanun diliputi oleh Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 (Akta 514).

Siapa yang bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja?

Majikan, pekerja, orang yang bekerja sendiri, perekabentuk, pengilang, pengimport, pembekal loji / bahan bertanggungjawab mempunyai kewajipan masing-masing untuk memastikan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja terjamin

Apakah kewajipan majikan ke atas pekerjanya?

Majikan dikehendaki melindungi keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang-orang yang bekerja melalui langkah-langkah berikut:
·Menyediakan dan menyenggara loji dan sistem kerja selamat;
·Menyusun langkah-langkah bagi menjamin keselamatan dan kesihatan dalam penggunaan, pengendalian, penanganan, penyimpanan dan pengangkutan loji dan bahan;
·Menyediakan maklumat, arahan, latihan dan penyeliaan bagi pekerja baru dan pekerja lama;
·Menyediakan dan menyenggara persekitaran pekerjaan yang selamat tanpa risiko kepada kesihatan; dan,
·Menyediakan kemudahan bagi kebajikan mereka yang sedang bekerja

Bagaimana tanggungjawab pekerja di tempat kerja?

Setiap pekerja mempunyai kewajipan untuk:
·Memberi perhatian yang munasabah bagi mengelakkan kecederaan kepada diri mereka atau orang lain semasa menjalankan aktiviti kerja mereka,
·Bekerjasama dengan majikan dan orang lain untuk memenuhi peruntukan undang-iundang

Apakah hak pekerja terhadap majikan dalam aspek keselamatan di tempat kerja?

Pekerja dilindungi daripada didiskriminasi, dicederakan atau diubah kedudukan oleh majikan sekiranya:
·Membuat sesuatu aduan mengenai keadaan atau perlakuan tidak selamat di tempat kerja,
·Menjadi ahli jawatankuasa keselamatan dan kesihatan,
·Menjalankan tugas sebagai ahli jawatankuasa keselamatan dan kesihatan


sumber dari : http://www.dosh.gov.my/index.php/ms/hubungi-kami/faqs


No comments:

Post a Comment

·          Occupational safety and health policy  ·          The employer, in consulting with employees and their ·          repres...